måndag 5 oktober 2009

Å så kom måndag.

Igen...



Vi vaknade i god tid och kunde ta det lugnt i vårat uppvaknande. Ändå var vi iväg till skolan långt innan vi egentligen behövde.



Vi såg båda fram emot Italienskalektionen, vi hadde fått höra att vi skulle få tillbaka år prov idag. Där blev vi bedragna, för det fick vi inte. Imorgon, sa hon, vår lärare. Så man får väll lita till det.





En sak vet vi i alla fall säkert. På onsdag ska vi på utflyckt igen, hela klassen. Först ska vi gå på marknad och sedan ska vi på restaurang. Det ska bli riktigt skoj. Vi är nog den klassen i skolan som gör mest utflyckter, en annan klass har varit på en marknad en gång, men det är allt.



Själva lektionen var inget särskilt i sig själv, förutom att det blev lite förvirring när vår lärare skulle förhöra oss på vår läxa och hon hadde räknat upp några övningar för oss och själv skrivit ner några andra.

Bland annat en övning som vi gjort tillsammans allihopa förra veckan och en som vi inte gjort alls, för den hadde hon inte nämnt alls. Man kunde höra en nål falla när hon siktade in sig på en av mina klasskambrater och började fråga ut henne om övningen.



Så många förvirrade ansikten har jag nog inte sett på länge. Det var faktiskt lite roligt (när jag insåg att jag inte låg illa till för att jag missat något ^-^).



Men det löste sig tillslut när vi lyckats förklara för henne vilka uppgifter hon verkligen gett oss. Då gick allt mycket smidigare. ^-^



Alessandra, som då vår lärare heter, verkar vara den bästa av italienskalärarna. Alla andra klagar på sina. Hon har ibland lite problem med engelskan, men vi har lyckats förståt varandra hittills i alla fall.

Hon är väldigt tålmodig och nogrann, och hon gör verkligen sitt bästa för att alla ska förstå så mycket som möjligt, även när de lite krångligare situationerna dycker upp. Så, ja, hon är nog min favorit av mina lärare, så här långt i alla fall.





Okej. Vidare.



Figurino.

Ditte och jag, vi blir oftast klar först med uppgifterna(av någon anledning), vilket då också innebär att vi är de, som får våra hemuppgifter kollade först. Vilket i och för sig är bra, men tyvärr innebär det väldigt mycket dötid på dessa lektioner för våran del.



Så, vi har kommit farm till hur vi bäst ska lyckas förvallta dessa stackars överblivna timmar, för att få ut så mycket som möjligt av dem.

När Patritzia har kollat igenom våra arbeten och det är grönt ljus för att börja jobba själva så, istället för att bara börja nöta igenom poserna igen och igen så tar vi tag i läxan till nästa vecka.



Standard för figurino är, tre poser, fem gånger på varje. Sen ligger fokus på olika saker från vecka till vecka. Förra veckan (till idag) var då fokus på skjortor. Denna gång är det kjolar. Så vi satte igång så fort vi kom tillbaka från pausen.



När lektionen var över så hadde jag fem figurinos kvar och Ditte hadde tre. Det känns vääldigt skönt, slipper man sitta på söndag och bara tvinga sig igenom alltihopa på en gång. DET är INTE kul, kan jag ju bara be att få informera om.


Det var en behaglig promenad hem igen från skolan, även om väskan vid det här laget väger BLY. Jag måste verkligen rensa ur min portfolio, den är minst tre gånger så tjock som den var för bara en vecka sedan. Har innehållet från tre av mina kurser, plus vad jag gör hemma för mig själv, i den. Så den fylls med raketfart den där.

Kvällen spenderades som vanligt med italienskaläxa, vi gjorde klart våra figurinos och började fundera på läxan till fredagens kostymhistoria (Ditte har till och med kommit igång med att teckna, men jag kände mig inte upplaggd för det).

Sen har vi bara tagit det lugnt mest. Måndagar ska man inte överanstränga sig på. Måste spara lite energi till resten av veckan också. :P

Men men... Nu är det dags att krypa ihop, vi ska försöka ta oss upp lite tidigare imorgon och leta reda på en marknad vi har fått tips om, som bara ska vara öppen på tisdagsförmiddag. Så den ska vi snoka reda på.

Så, då säger jag god natt och dröm sött. ^-^

Inga kommentarer: