tisdag 10 februari 2009

Mina kläder var giftiga för mig

Igår upptäckte jag att jag inte tålde mina kläder. Först fick jag små fläckar där jag var jättetorr som sedan utvecklades till riktiga sår. Ont som fan gjorde det. Först fattade jag inte vad som var fel, sedan nämnde jag detta lilla fenomen för Lee. Hon visste på en gång vad det var som hade hänt.

Så här är det, jag hade slut på både tvättmedel och sköljmedel de två senaste gånger jag tvättade och fick därför låna lite av Lee. Dock så är hennes skölj väldigt vääldigt mycket starkare än mitt. Jag fick en allergisk reaktion helt enkelt och kunde därför inte ha några av mina kläder.

Jag gick till ÖoB innan det stängde och köpte nytt av bägge. Jag ställde mitt alarm på 06:00 när jag gick och la mig vid tolv. Sov skitdåligt (den där förbannade månen är full igen). Vaknade i morse, packade ihop allt, och då menar jag verkligen ALLT. Kläder, underkläder, sockar, handdukar och sängkläder och begav mig till tvättstugan.

Jag hade inte bokat någon tid, men det är ingen som tvättar klockan sju på morgonen så det var lugnt. Jag hade försökt att hitta något som jag inte tvättat med fel medel, jag behövde ju som ha något på mig. Det blev en stor sjal som jag virade runt mig och ett par strumpbyxor.
Så sprang jag omkring på skola en del av dagen, kallt som fan.

Tillslut blev jag i alla fall färdig med tvätten, missade hela förmiddagen i skolan för att jag var tvungen att spring emellan. Gick på lunchen och sedan gick jag hem. Så fruktansvärt trött. Somnade och vaknade inte förns strax innan middagen (missade alltså resten av dagen också) då Lee kom hem, hon hade varit på IKEA hela dagen.

Hon kom upp och väckte mig och när jag öppnade ögonen, var allt jag såg grönt. Hon hade köpt en (plast)växt åt mig på IKEA. Hon är bra söt ibland.


Hon och jag satt nere hos henne ett tag innan det var dags att gå till middan. Sen gick vi hem och jag gick upp till mig för att sortera in mina kläder igen.

Det är något av en ritual när jag ska ordna med mina kläder. Först sorterar jag överdel och underdel, sen tröjor mot linnen, vardags mot fest, mest använda mot mindre använt. Samma med byxorna. Jeans-mjukis-annat. Använt-mindre använt.

Vad ska få egna galgar och vad ska ligga på hylla. Sjalar, sockar, skor, hattar o.s.v..
Passade även på att storstäda mitt rum efter jag sorterat.

Före..




Jag bestämde mig för att inventera min garderob när jag ändå hade allt ute. Så här blev det när jag var färdig.


Topphylla: Lakan 1, Halsduk 1, Badlakan 4 st.
Hängutrymme: Tröjor 16 st, linnen 24 st, T-shirts 10 st, Byxor 14 st, klänningar 2 st, Skjorta 1 st, Väst 1 st.


Hyllskåp: Övre hylla, mindre använt av det som hängde. Hylla 2, sockar (räknade inte), hattar 7 st. Hylla 3, Poncho 2 st, shorts 3 st, kjolar 3 st. Hylla 4, Div. väskor och påsar.


Skärp 6 st.


Sjalar/Scarfar 12 st. Mitt stafli får extraknäcka som sjalhängare.


Skor 22 par, varav endast tre är något man kan ha på en vanlig dag.


Efter sortering och städ.



Jag är rätt nöjd. Jag kan ha mina kläder igen och nu vet jag exakt vad jag har också. Lite skrattretande dock. Allt det där och så kommer: sängkläder, 1 uppsättning. Ja, tjejen som kan prioritera. Å ändå dyker tanken 'Man kanske skulle behöva lite nya kläder' upp ibland.

Så, nu, svart på vitt. Nej! Det behöver man INTE.

Inga kommentarer: