söndag 29 mars 2009

Äntligen var det gjort.

Försov mig på morgonen och fick slänga mig ur sängen tio minuter innan det var dags att åka. Hann ändå ner till Johanna i tid (hon var imponerad).

Vi tog våra cyklar och så bar det iväg. Vi cyklade lite mer än halvvägs till färjestaden för att därifrån ta bussen in till Kalmar, naturvetenskapliga institutet. Det går ingen hemifrån oss så tidigt på en lördag.

Var inget vidare väder, rått och kallt.



Jag och Johanna passade på att plugga lite extra medans vi väntade på bussen.


Vi kom fram i lagom tid och fick direkt gå in och sätta oss i våra respektive salar och börja på en gång. Det var en hel del folk där, förutom oss och några andra från skolan.






Johanna ser ut som jag kände mig.



Då ska man väll redogöra lite för hur det gick och så då.

Dagen var upplagd på följande sätt.

8.30-9.00 Intro
9.00-9.50 Block 1 (NOG)
10.00-10.30 Rast
10.30-11.20 Block 2 (ELF/ORD)
11.30-11.50 Rast
11.50-12.40 Block 3 (Verbal)
12.50-14.00 LUNCH
14.00-14.50 Block 4 (LÄS)
15.00-15.20 Rast
15.20-16.10 Block 5 (DTK)
SLUT

Vi hade ingen aning om i vilken ordning vi skulle får proven innan vi satte oss för ett block. Då berättade vår övervakare vilken del det handlade om.

Blev lite nedslagen av att få höra att det första skulle vara NOG-delen, har tyckt att den har varit krånglig när jag pluggade. Tog 20 min av 50 satta. Blev rätt nervös, som alltid när det går för fort. Men det kändes bra ändå.

Rast.
Vilket innebar att det var dags för mig att försöka leta fram något att äta till frukost (hann ju som inte med den delen på morgonen). Hittade två automater. En Cola och en Kexchoklad, näringsrikt och bra.

Tillbaka in.
Denna delen splittades upp mellan ELF och ORD. 35 min på ELF och 15 på ORD. Blev rätt så stressigt på orden så jag fick gå en hel del på magkänsla för att inte stanna av, men engelska var kul, fler texter än vad jag hade väntat mig.

Rast igen. Ännu en Cola, för att hålla igång.

Sen var det block tre. Som visade sig vara bortkastade tid. Vi fick ett försöksprov framlagt för oss. Det var ett hopkok av alla delar, plus två nya grejer AR (Analytiskt resonemang) och MEK (Meningskonstruktion) och en enkät i slutet som vi skulle fylla i. Inga poäng vi fick räknas in i resultatet. Tog 45 min.

LUNCH. Jag och Johanna gick och käkade på Milano.

Tillbaka efter lunch och bara två block kvar. Nästa, LÄS. Nog ett bra val av dem, att lägga den direkt efter lunchen. Skönt att sitta och läsa medans man smälter maten. Fick däremot se upp, jag fastnade i texterna lite nu och då och slog ner på takten. Vad kan jag säga, de var intressanta. Tog 35 min av 50.

Ännu en rast och ännu en Cola.

Sen gick vi, med högburna huvuden och raka ryggar, in i våra respektive salar för den sista omgången. DTK, mitt hatobjekt. Eller, det brukar vara det, men jag gick in i det här villkorslöst och kände därför inte den där prestationsångesten. Jag gör det här för att jag vill, inte för att jag måste. Det jag var där för att testa mig i var ELF/LÄS/ORD, det andra är bara bonuspoäng.
30 min av 50.

Sedan var det ÄNTLIGEN över. Jag och Johanna konstaterade att vad som krävdes nu var en stor kopp kaffe. Jag hade inte druckit något på hela dagen. Jag skulle även handla lite grejer hem, så vi gick till Giraffen, handlade och skulle sedan sätta oss på fiket. Men det var stängt.

Så vi gick vidare och hittade 7-Eleven, lite längre bort. Precis vid våran busshållplats också. Köpte kaffe och satte oss att vänta på bussen. Vi jämförde våra svarspapper, det såg inte så bra ut på vissa delar. Bussen kom och vi hoppade på och åkte att hämta våra cyklar.
Det var inte kul att cykla hem. Skulle SÅ gärna bara ha suttit kvar på bussen, men det gick inte.

Väl hemma, så trött och slut i huvudet var det länge sedan jag var. Men inte utan att man kände sig väldigt nöjd med sig själv.

Lee lagade mat och Fredrik kom på middag. Sen på kvällen var det EarthHour, vilket innebär att allt elektriskt ska stängas av i en timme. Halv nio till halv tio. Det var bokat ett kulturcafé där, så vi gick dit, även om jag var snuskigt trött, vid det laget. Stannade tills det var över, vid tio och sedan gick jag och Lee hem, även hon var rätt slö. Vi satte på en film, men gav upp efter inte ens halva, ingen av oss lyckades hålla sig vaken.

Då gick vi och lade oss i stället.

Inga kommentarer: