lördag 14 mars 2009

Ny-gamla traditioner

Fredagen bjöd på två gamla traditioner i ny tappning.

Det första som hände var att, taket på konstens hus tillslut har blivit lagt och då ska man, enligt gammal tradition lämna över en krans som då ska monteras upp på förestående (vilket då ska visa på att generösa människor bor där) varpå byggarbetarna ska bjudas på middag. Om detta uteblir kommer byggarna då att hänga upp en docka i normal storlek som en hängd man. Detta ska då påvisa för grannar och liknande att just detta huset inhyser snålt folk.

Fram tills fikat var tiden som var avsatt för att då färdigställa. Alla kom därifrån prydda med oranga band, som hade använts på kransen.




Resultatet av en konstskolas tolkning av en gammal tradition.



Då bar det iväg.



Pinnarna jag och Kristina håller i är till för att klappa fram en stadig takt att gå till, så att det hörs att vi kommer.




Väl framme vid byggplatsen var vi tvungna att ta på oss skyddshatt och refleksväst innan vi fick gå in.





Vi fick en guidad rundtur av hela huset medans vi tog oss upp mot taket, där kransen skulle monteras.




Sista etappen var en ranglig ställning. Fan vad skraj jag var när jag sakta tog mig uppåt. Så fruktansvärt höjdrädd.



Sen var vi i alla fall uppe. Vilken utsikt.



Här monteras kransen på en planka.



Det blåste och var rätt så kallt.


Och så var den uppe.






När vi hade tagit oss ner igen samlades vi i Annexet och städade undan för helgen. Sedan var det bara att vänta tills klockan slog tolv, då det var dags för lunch och officiellt slut på skoldagen.

Efter maten bar det iväg till Kalmar. Musikteater hade en uppvisning på Kalmarteatern, Lysistrate, en 2500 år gammal komedi i ny tappning. Det var jag, Lee, Johanna, Sofia, Nina och Sara.









Vi hade köpt våra biljetter så vi hade olika platser. Sofia, Sara och Nina hamnade uppe på en av balkongerna.







Johanna hamnade en rad framför mig. Jag hoppade senare fram ett snäpp när det blev uppenbart att den platsen var ledig.


Det var en underbar föreställning. Tiden bara flög iväg, man rycktes helt med av dem.


Efteråt bunkrade jag, Sara, Johanna och Lee upp hos hos Lee och kollade på Save The Last Dance 2 och drack lite smått. Sen var det dags att sova, kunde knappt bärga mig tills det blev lördag.

Inga kommentarer: