lördag 23 maj 2009

Första dagen tillbaka.

Oj, oj, oj... vilken dag... Och klockan är inte mer än halv tolv.

Nu är jag i alla fall tillbaka i Ö-vik, anlände klockan fem i morse till mellansels tågstation, för att finna min pappa redan väntandes på mig.

Fick åka Chevabussen hem, det var kul, den är så skön och jag och pappa satt och skrålade till Magnus Uggla.

När vi kom hem gick pappa och lade sig, han hade kommit direkt från jobbet för att hämta mig.

Jag tog en macka och en kopp choklad och satte mig och försökte kolla på film. Det gick inge vidare, satte på den vid sex och var inte färdig förns klockan nio.

Jag har mått jätte skumt ändå sedan jag klev in i huset.

Jag pausade filmen med jämna mellanrum och bara drev bort i tankarna och när den äntligen var slut nästan slängde jag mig ut på bron. Jag tänkte att jag nog bara behövde lite luft, så jag satte mig för att ta en cigg.

Det var lugnt en stund, jag njöt av värmen och förundrades över hur annorlunda allt såg ut sen sist jag var där, men sedan kom den där skumma känslan tillbaka och jag kunde verkligen inte sitta still längre.

Så jag bestämde mig för att ta en liten promenad, lite rekognisering och så, försöka få fötterna varma så att säga. Alltihopa bara känns så himla overkligt, och det känns inte alls som jag hör hemma här. Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till min nya situation.

Visst är jag glad att återse min familj, men känslan av en enorm förlust är mig till och från övermäktig. Tänkte att jag kanske skulle må lite bättre av att återse vällbekanta vyer, och bara försöka acceptera att detta nu är min verklighet.

Jag gick först en bit genom skogen som ligger ovanför mitt hus och tog sedan gångstigen ner till badplatsen, det är inte alls långt, ungefär som att gå till ÖoB. Det har faktiskt redan kommit några sommargäster dit.



Det var skönt att röra på sig och jag satte lite musik i öronen medans jag satt i vindskyddet på stranden och rökte en cigg. Efter ett tag började känna mig lite piggare och bättre till mods. Då kändes det som en bra idé att bege mig tillbaka hem.

Gick upp på övervåningen, det var dags att packa upp. Ville inte direkt bo ur väskan hela sommaren. Detta är mitt nya rum. Stor säng, very nice.
Allt jag äger och har får nu sedemera plats i en enda garderob.
Förutom mina skor då, de får stå på sidan. Tog bara med mig de par jag inte vilje skiljas från.
Vad gäller prylarna? Vad som en gång var ett överbelamrat rum, får nu plats i ett litet hörn på en bänk, inklämt mellan en gammal tv och en stereo. Det är allt jag har kvar av mitt hem på Öland.

Sedan gick jag ner och tog en dusch och efter det var det verkligen dags för en kopp kaffe. Mamma har en jätterolig kaffeaparat.
Portionerat kaffe.
I med poletten och hopp, studs och skutt, så har man sig en kopp kaffe.


Sedan dess har jag suttit framför datorn och tv:n. Bara tagit det lugnt.

Inga kommentarer: