måndag 19 januari 2009

Change of pace

Då var det äntligen dags för något nytt. Ny vecka, nya uppgifter.

Tema: textiltryck, eller som vår lärare kallar det: 'Jobba med textilfärg' (vad som är fel på 'textiltryck' fick jag aldrig veta).

Dagen började med att vi fick träffa vår nya lärare. Kicken heter hon och hon är (självklart) textilkonstnär. Eftersom det nu är måndag så går en del av förmiddagen bort på grund av att vi måste infinna oss på måndagsforum mellan 9.00 och 9.30. Sen är det förmiddagsfikat.

På den tiden hinner man ju inte komma igång med så mycket, speciellt inte när man ska börja med något helt nytt. Så från 8.00 och fram till forum var det mest fokus på information och redogörelse för hur upplägget kommer vara dessa två veckor som vi ska hålla på.


När vi återvände från fikat fick vi order om att vi skulle plocka ner utställningen och hämta tillbaka de bord och stolar vi hade stuvat undan. Borden arrangerades i små grupper som det sedan placerades tryckskivor på. Det tog ett bra tag bara det.

Sen fick några av oss följa med till butiken för vi skulle hämta de tyger som vi ska använda oss av. Ännu mer tid gick åt. Kicken stod ett tag och instruerade oss om hur vi skulle göra och demonstrerade lite smått.

Vi hade hämtat tre rullar med olika sorters tyger, dessa lades upp på ett bord vardera varpå vi fick klippa till en bit på en meter från varje. Sedan skulle vi ta det grövsta och dela upp det så vi hade en fjärdedel att jobba med. Innan alla var klara var det dags för lunch.

Efter lunch var det äntligen dags att börja jobba. Kicken hade bestämt att vi skulle prova på att svampa idag. Det betyder precis vad det låter som. Ta en svamp, färdiga, KLADDA. Vi skulle tänka landskap när vi jobbade. Det hade varit kul, om det inte vore för att jag var så seg och less som jag var. Det började bra, men energin höll bara inte idag.





Vid två dubbade jag mig färdig och drog sedan bara omkring som någon slags osalig ande i väntan på eftermiddagsfikat. Soo BORED!





Jag var inte den enda som blev rastlös mot slutet och inte riktigt kunde koncentrera mig. ^_^


Tillslut blev det (äntligen) dags för fika i alla fall. Jag bokstavligen föll ut ur Annexet. De andra var strax bakom mig.

Vi satt till ungefär fem i tre. Dagen var inte slut än. Har en ny efterskolan-aktivitet som började tre. Serietecknings-workshop med Stefan Gurt (författare) och Mats Brate(bildkonstnär av tavelmodellen). Yay!

Vi samlades i 12:an där de höll föredrag och gick igenom det mesta av basic serieteckning. Det var väldigt intressant faktiskt, en hel del som jag aldrig tänkt på när jag försökt mig på att göra serier själv. Detta pågick fram till middagen.

Återsamling efter maten. Då skulle vi lägga upp hur vi skulle göra under den här tiden, om vi ville jobba själv eller samarbeta med någon. Det var några från skrivarskolan, KI och KII där. Många av skrivarna ville helst samarbeta med någon från konst. Jag bestämde att jag ville jobba själv. Men några parade ihop sig. Sen var det fritt jobb fram till klockan sju, då vi gick igenom våra idéer och hur långt vi hade hunnit. Klockan åtta avslutade vi.

Då gick jag hem och tog först hand om min tvätt. Sedan vid nio tiden hämtade jag Lee på gymmet och nu sitter jag hemma.

Det har verkligen varit ett helt annat tempo nu i jämförelse med de veckor som gått och det verkar som om alla har känt av det. Trötta oss sega har vi varit mest hela bunten, men vi kommer igen imorgon. Det blir nog hur bra som helst.

Inga kommentarer: