söndag 26 april 2009

Finland: Dag tre

Vaknade av mig själv rätt så tidigt, ca: halv åtta. Drog mig en stund och gjorde mig sedan redo för dagen. Gick ner för att äta frukost. Jag var var först dit, förutom Kristina och Sofia. Resten dök upp senare. Hotellfrukost! Nam nam! ^-^


Dagen började med ett besök på Kiasma galleri. Var rätt häftiga saker där och det var kul att gå runt och titta, även om jag skippade att hänga med på andra svängen när Sofia och Kristina ville peka ut vissa saker och förklara djupare.

Jag drog mig in i souvenir shoppen och kollade runt där istället. Hittade några vykort som jag tyckte om och köpte för att skicka till nära och kära när jag kom hem.

Sedan var det dags för en liten promenad igen, till ett annat galleri, med en svensk konstnär. Där fanns en rolig sak. Det var en massa färgade band som var upphängda, och där fick man springa in. Den tyckte jag var jätterolig, fick värsta fnitter anfallet.

Efter det hoppade vi på en spårvagn. Vi åkte en bit och stannade först vid ännu en kyrka. Denna hade en stor spiral i taket, som vi sedan fick veta var bara EN ENDA koppartråd. De sa att den var 22 kilometer lång. Tillbaka på spårvagnen. Rundtur runt Helsingfors. Var fruktansvärt skönt att få sitta ner en stund.

När den turen var över bar det av till nästa galleri. Muu. Vi hade lyssnat på en kvinna när vi var på konstakademin och det var hennes utställning vi var och såg. Detta var vårt sista schemalagda stop, sedan var det fri lek igen till det att vi skulle samlas för att återvända ombord på båten hem.

En del av oss gick och åt och sedan återvände vi till hotellet för att hämta våra väskor. Sen bar det iväg mot båten. Å så var vi på väg hem, ungefär samma historia som på dit vägen, fast den slutade tidigare och det var betydligt tyngre kassar som släpades från taxfree shoppen (måste ju ha med sig lite souvenirer hem :P).







Inga kommentarer: