tisdag 4 november 2008

Back to business...

Åter till tomteverkstan. Däremot blev det inget koppar-tryck idag som jag hade hoppats. Föreståndarna hade 'pedagog-dag', vilket innebar att vi helt enkelt fick flyga solo (yikes!). Det är knappt så att jag vågar mig in någonstans på skolan om det inte är mitt område, så om någon trodde att jag skulle börja slänga runt med en massa okända kemikalier på egen hand trodde de fel.

Det blev alltså mer plast-tryck för mig. En dag helt i exprimenterandets tecken. Blev lite olika versioner. Efter lunch var däremot så fruktansvärt less på att stirra på samma bild timme ut och timme in, så den blev kasserad.

Hög mig en ny plastbit och bara satte mig och ristade på måfå. La-di-da-di-da... Vid två satte jag mig ner och beundrade dagens resultat. Kunde vart värre.






Drog mig till Annexet där Pym, Lisa, Sara och Greta arbetade med lite eget.


Greta poserar så Sara kan se hur man ser ut bakifrån när man äter.


Sen var det dags för fika.

Då såg jag honom. DATATHOMAS! Precis när han lämnade matsalen. Hivade kaffekoppen och sprang efter. Snabbt och smärtfritt, hokus pokus och så har jag en ny kabel till min dator (yay mig!). Thomas är min nya gud.

Sprang hem för att fixa datorn, väntade på att den skulle starta... och somnade på soffan. Flyger upp när mobilen skriker (tack gode gud att jag ställde middagslarm igår). Rusar till middagen. Potatismos och falukorv. Vill inte. Tar mat och stuvar in utan att smaka så mycket.

Här kommer det. Illamående och magknip. Jag hatar falukorv och min mage vet det (ja, jag vet att jag äter korvstroganoff, men det är en annan sak).

Går hem och hämtar mitt block och mina pennor. Dags för kroki och idag ska det tydligen inte vara det gamla vanliga tugget. Säger egentligen sig självt när det är Kristinas tur att hålla i kursen. Kliver in i stora ateljén och helt tvärt försvinner mitt illamående.

Alla lampor är släckta, det enda ljus vi har kommer från den levande sorten. En stol står i mitten av golvet och är draperad med stora tygstycken. En bit framför stolen står en sån där metallgrej som brukar ligga som dörrmattor på t.ex. skolor och i den har hon stuckit ett antal ljus som ska lysa upp modellen.

I en cirkel runt står stolar och små runda bord med olika ljus på. I bakgrunden spelas klassisk musik på låg volym. Jag sätter mig ner, känner hur jag slappnar av och min grå-gröna uppsyn från korven tidigare sakta byts ut mot ett litet leende och jag bara kurar ihop mig och myser (vore jag en katt skulle jag börjat spinna).

Jag använde kol idag. det brukar jag inte göra, men det kändes som ett bra tillfälle att prova något nytt. Klockan halv åtta var det slut (helt sjukt va tiden flög) och då gick jag hem. Så nu sitter jag här och tar det lugnt och lyssnar på en massa gammal musik och skrattar åt musikvideos från 70-80-90-talet.

Det är valvaka ikväll. Klockan tolv samlas de flesta på skolan på olika platser och ska bevaka presidentvalet i USA. Även jag räknas in (woho. Politiskt aktiv). Jag kommer att tillbringa min kväll/natt/morgon på Bragegatan. Hoppas bara jag kan hålla mig vaken.

Ska snart ta en dusch och samla mig inför den kommande kvällen.

Inga kommentarer: