onsdag 19 november 2008

Tisdag.

Tisdagen började med förläsning i 21:an. Höll på fram till fikat.

Efter fikat gick vi tillbaka till annexet för att fortsätta jobba med våra händer. Jag blev klar med min första och blev då tillsagd att göra en ny. En större.

Så det var bara att börja om från början. Kändes ju lagom kul. "En större? Hur fan gör jag då?" Det går väll ann att jobba som jag gör, så länge det är småskaligt.

Första tio minuterna stod jag bara och lekte med leran medans jag funderade på hur jag skulle göra. Att dutt, dutt, dutta fram en överdimensionerad hand kändes inte direkt frestande.

Jag provar lite olika sätt att komma igång, men lyckas inte få det som jag vill. Ställer ner leran och sätter mig på golvet och bara njuter av solen som skymtar in genom mitt fönster. Distans. Tar ett par djupa andetag och bara lyssnar på musiken som spelas. Ställer mig sedan upp igen.

"Vad jag behöver är en utgångspunkt." bestämmer jag. Hugger en lagom stor bit, rullar den till en cylinder, ställer den på högkant och trycker ihop den lite grann "Okej, ett stycke handled, klart." Tar en ny bit och formar om den lite grann så den ser ut som en skev fyrkant. "Handflata. Perfekt." Nu känner jag att jag börjar komma någonstans.

Härifrån funkar mitt dutt helt utan problem. Bygger utanpå dessa former och sakta men säkert börjar en hand växa fram. Kom så lång som att jag skulle börja med tummen när det blev dags för lunch.

Här står vi och jobbar. Samma rum som en gång hade gafflar i taket.


Längst där borta är mitt alldeles egna hörn.


Min första hand. Den är inte så platt som den ser ut på bilden, borde tagit en bild från sidan också.
Efter lunch var det tänkt att vi skulle fortsätta att jobba, men medans vi åt fick vi veta att en av gästlärarna på skolan skulle visa upp sina verk i 21:an (hon är videokonstnär) så vi kollade med Johanna om det var okej att vi gick och tittade. Det gick bra.

Vi smet alltså iväg till 21:an. Vi trodde att det skulle gå ganska fort. Vi blev kvar till eftermiddagsfikat, och ändå var inte färdig.

Vi bröt upp för fika med en inbjudan att komma tillbaka efteråt och kolla klart på hennes grejer. Det gjorde vi. Det var väldigt intressant. Hon hade ett synsätt som jag aldrig stött på förr.

Det var meningen att det skulle vara kroki idag, men det dök inte upp någon modell. Det var ingen som klagade. Alla hade andra planer som stördes av krokin. När den föll bort, blev ingen besviken. Jag kunde t.ex. fixa min tvätt i lugn och ro.

Senare på kvällen gick jag hem till Sofia. Hon och några andra skulle gå på pilates och jag hade suttit och beklagat mig på middagen om hur jag inte kan vara hemma någon längre stund innan jag blir helt uppåt väggarna. Så hon bjöd med mig.

Tio i sju träffades vi hemma hos henne. Sedan gick jag, Sofia, Johanna och Klara till skogsbygården. En timme höll vi på och det här är vad jag kom fram till: Ett. Jag har verkligen ingen kondis. Två. Pilates är verkligen INTE min grej.

Sen gick vi hem. Jag var så hungrig när jag kom hem. Jag och Lee delade på en paj och satte oss sedan i hennes rum och surrade ett tag. Sen slocknade jag (typ halv tolv) i hennes soffa. Jag hade inte sovit så bra natten innan (somnade vid halv fyra), så hon väckte mig inte utan bäddade bara ner mig där jag låg i soffan.

Inga kommentarer: