fredag 28 november 2008

Projekt Dag 4, vecka 1. Kärlek och Uppror

Ensamheten I
Ensamma måste vi vara.
Inte är ensamhet bara
ensamhet rätt och slätt.
Ensamheten värmer och kyler,
ensamhet gråter och ler,
ensamhet röjer och skyler
tar och ger.

Ensamma måste vi vara,
leva i olika land-
därför kan ingen förklara
undret som sker ibland:
Livet slår upp i en flamma,
dubbel, bevingad och het,
först när vi mötas i samma ensamhet.

Anna Greta Wide


Ensamheten II
Den som har känt hur ensamheten slår,
han är för stolt för att visa sina sår
och går där ensam genom alla är
Den som behöver människorna bäst,
han fruktar också människorna mest
och går ibland dem som en okänd gäst

Anna Greta Wide


Titellös
Säg till om jag stör
sa han när han steg in,
så går jag med detsamma.

Du inte bara stör,
svarade jag.
Du rubbar hela min existens.
Välkommen.

Eeva Kilpi

De starkaste
De största och starkaste makter jag vet
är skräck och kärlek och ensamhet.

Eeva kilpi

Alla dessa människor
Alla dessa människor
som inte klarar
sej utan mej.

Alla dessa människor
som klarar sej
utan mej!

Sonja Åkesson

Canto 5
Öppna ett tomt kuvert med båda händerna
och tala ljudligt i det.
Tillslut sen hastigt kuvertet och sänd det
till dess adressat.

Bengt af Klintberg

1/2 haiku
Ensamheten är bäst.
Synd att man ändå alltid
måste bo ihop med sig själv.

Bengt Anderberg

Gåva
Jag vill ge dig en gåva
jag gett till ingen förut.
Så ger jag dig min ensamhet,
den varar till livets slut.

Ebba Lindquist

Kyssande vind
Han kom som en vind.
vad bryr sig en vind om förbud?
Han kysste din kind,
han kysste allt blod till din hud.
Det borde ha stannat därvid:
du var ju en annans, blott lånad
en kväll i syrenernas tid
och gullregnens månad.

Han kysste ditt öra, ditt hår.
Vad fäster vind
sig vid om han får?
På ögonen kysstes du blind.
Du ville, förstås, ej alls
i början besvara hans trånad.
Men snart låg din arm om hans hals
i gullregnens månad.

Från din mun har han kysst
det sista av motstånd som fanns.
Din mun ligger tyst
med halvöppna läppar mot hans.
Det kommer en vind och går:
och hela din världsbild rasar
för en fläkt från syrenernas vår
och gullregnens klasar.

Hjalmar Gullberg


Prinsessan
Alla kvällar lät prinsessan smeka sig.
Men den som smeker stillar blott sin egen hunger
och hennes längtan var en skygg mimosa, en
storögd saga inför verkligheten.

Nya smekningar fyllde hennes hjärta med bitter sötma
och hennes kropp med is, men hennes
hjärta ville ännu mer.

Prinsessan kände kroppar, men hon sökte hjärtan:
hon hade aldrig sett ett annat hjärta än sitt.

Edith Södergran


Hur kan jag säga...
Hur kan jag säga om din röst är vacker.
jag vet ju bara, att den genomtränger mig
och kommer mig att darra som ett löv
och trasar sönder mig och spränger mig.

Vad vet jag om din hud och dina lemmar.
det bara skakar mig att de är dina,
så att för mmig finns ingen sömn och vila,
tills de är mina.

Karin Boye


Den här dagen har vi haft lite diskussion inom klassen: vad innebär ordet överlevnad för dig?
Det är en härlig grupp för sådana diskussioner, det är ingen som kommer dragandes med så mycket fysisk överlevnad. Det blev mest på den psykologiska nivån som vi höll oss.

Sedan tog dagens gästlärare fram en låda med böcker. Kärlek och Uppror: 210 dikter för unga människor. Jag har valt ut några som jag fastnade speciellt för.



Inga kommentarer: