måndag 17 november 2008

Man kan inte vara bäst på allt...

...Men fy fan va jag är bra ^_^!

Vi har skulptur den här veckan. Det första vi gjorde var att bli indelade i grupper, sen gick vi ner i källaren på annexet, det är där vi har ler/gips/metall/träverkstad. Där visade hon (Johanna) oss först hur man vattnar ur lera som är för blöt och lät sedan en från varje grupp testa.

Medans de stod och jobbade förde Johanna oss andra vidare till ett annat rum, här tog hon fram två stora rullar med nylera (leran i andra rummet var sådan som används igen och igen). Än en gång togs en från varje grupp ut (däribland jag) och vi fick ställa oss runt ett bord. Leran delades upp mellan oss och därefter fick vi instruktioner om att börja banka.

"Om den förra leran är fullt utvecklad, så kan man se den här leran som en bebis och ni ska nu uppfostra den." Säger Johanna varpå karlarna (John och Masshi) tar upp varsin klump och ser lite osäkra ut. Kvinnorna (Jag, Johanna och Sara) bara hugger varsin klump och drämmer ner dem i bordet. "Ungjävel!" vrålar vi i unison. Gud vad vi skrattade medans vi stod där. Massih rev nästan ner taklampan när även han tog sig an sin klump.

Vi vrålar och skrattar och skrattar så vi vrålar. Alla ser helt galna ut och vi för sånt oväsen så att man knappt hör vad man själv tänker. Pym smyger in bakom oss och kikar lite försiktigt över Saras axel "Vad i hela världen håller ni på med?". Vi räcker över en klump och snart står även hon och vevar loss.

Tillslut har vi så ont i både händer, armar, lungor och magar så vi tvingas sluta. Då kommer Johanna in och säger åt oss att dela upp leran mellan klassen och sedan komma upp ur källaren. Vi ska uppehålla oss i Utrymmet under den här veckan. Vi bär in trebeningar och placerar ut oss runt i rummet. Jag högg ett fönsterhörn och har stått och njutit av solen hela dagen medans jag jobbat.

Uppgiften vi fick idag var att vi skulle skulptera av vår hand. Gick helt otroligt bra, jag lade märke till att jag bygger som jag ritar. Dutt, dutt, dutt. Jag använder bara tre fingrar och tar bara ett tunt lager lera som jag sedan stryker ut på passande ställe. Tog från fikat fram till lunch att bara göra handflatan. Men bra blev det. Har kommit långt från den där totalmisslyckade grodan jag försökte mig på (om någon kom ihåg hur den såg ut). Lyckades få dit fingrarna men de är inte färdiga än. Imorgon ska vi börja lite med formtagning. Ser fram emot det.

Nu har jag varit på filmklubben och sett en film om Bob Marley 'Time will tell'. Den var bra, mest musik.
När jag kom hem var Lee hemma från sin resa. Vi käkade paj och satt och surrade ett tag. Ska ta mig en dusch och sedan renbädda min säng.

Inga kommentarer: