fredag 14 november 2008

Återuppstånden

Vaknade vid kvart i nio. Dags att ta sig kragen.

Klädde på mig och gick till busshållplatsen. Mot Färjestaden! Var tvungen att ta mig till banken, min internetdosa har slutat funka (stört, med tanke på att jag precis fått en ny) och jag har faktiskt räkningar att betala.

Det första jag gör efter att varit på banken är att svänga in på ICA, behöver mat för helgen. Det blir det vanliga, mjölk (till kaffet), läsk, mackor, nudlar och en djävla massa paj.

Går ut och sätter mig ner på en plattform, och kommer på att jag glömde köpa schampo. skit också. Min påse är tung och jag känner verkligen inte för att kånka runt på den ett varv till inne på ICA. Sitter och funderar på hur jag ska lösa mitt lilla problem, när Lee plötsligt dyker upp.
Hon och hennes klass har någon uppgift där.

Jag ber henne att hålla koll på min påse medans jag springer iväg en sväng, det hade hon inget emot. Rusar snabbt i på ICA igen och köper vad jag ska ha. Kommer ut och kollar om det går bra för henne att sitta en stund till. Även det är lugnt.

När man är i Färjestaden är det lika bra att fixa alla inköp på en gång. Fylla på förråden, så att säga. ICA, Systemet, Apoteket. De heliga tre.

Sen sitter jag bara. Från klockan tio till kvart över elva. Jag trodde att bussen hem skulle gå halv tolv. Det gjorde den inte. Så, kvart över elva tar jag mina påsar och skyndar mot hållplatsen.
Innan jag slår mig ner kollar jag upp på tidtabellen. Bussen går inte på ännu en halvtimme. Så djävla typiskt.

Blåser som fan, regnar och är fruktansvärt kallt. Jag hatar att åka buss.

Bussen kommer i alla fall tillslut, vid det här laget är jag helt nerkyld och hungrig som fan. Väl hemma kan jag inte bestämma mig för vad jag ska göra först. Äta eller duscha? Fryser som fan, men hungern vinner tillslut och jag slänger in en paj i mikron.

Äter snabbt och hoppar sedan i duschen. Ah, saliga värme. Kliver ut och börjar äntligen känna mig som en människa igen och gör något som jag inte gjort sen i måndags. Sätter på kaffebryggaren.

Vid ungefär halv fyra kommer Lee hem. Å gud, va den kvinnan har handlat mat. Hennes lillebror ska komma på besök över helgen.

Vi befinner oss i köket och packar upp alla varor och städar även ur kylskåpet när vi ändå håller på. Jag tar disken medans Lee ställer i ordning konservskåpet.

Vid fyra dyker så Jens (Lees bror) upp och jag drar mig undan så de får umgås i fred ett tag. Sedan vid halv fem är det dags för middag. Lee och Jens följer inte med. Går ner i matsalen, och blir grundligt besviken. Pastasallad. Vad är det för fel på kockarna här egentligen? Ska det vara så svårt att laga ordentlig mat?

Jag tar i alla fall för mig och går och sätter mig hos några från musikteater. Äter upp men känner mig inte det minsta mätt. Jag inser att ta mer inte kommer att ge något. Så istället sätter jag kurs mot kaffeautomaten. Får tag i en av få stora koppar och slår mig sedan ner igen. Känns lite bättre när den har tagit plats i magen.

Går sedan hem igen och känner hur koffeinet börjar göra sitt jobb. Fånler när jag går över gården och känner hur jag piggnar till.

Nu har jag huggit mitt ritblock och sitter och kluddar för glatta livet. Fan va bra jag är ibland (utan att skryta ^_^).

Inga kommentarer: