måndag 21 september 2009

Det är dags för fredagsmys!

Så då var det då Fredag. Äntligen!

Fredagar innebär bara en lektion. Vi börjar 10.00 och går till 13.00, eller, jag gör det. Ditte har ju bytt bort sin mönsterkonstruktion, eftersom hon redan läst den. Hon ska gå tailoring techniques I istället.

Den kursen ligger på Fredagar, så när jag går hem efter kostymhistorian går Ditte till workshopen (så vi får gå en bit tillsammans^-^). Denna fredag var då det dags för henne att börja den nya kursen, och hon var lite nervös. Så just idag tog vi och cillade tillsammans innan det var dags att dela på oss.

Först gick vi till Manzani, vilket är min absoluta favoritaffär (även om jag inte kan shoppa annat än bara det absolut nödvändigaste till skolan. BUHU!)


Ja, ni ser väll... My heaven and hell.


Står inne på affären och hittar en likadan bok som den jag gjorde mitt första projekt i på Öland och när jag står där och är som mest sentimental så råkar jag då titta upp.

Jag dog nästan! Tro fan om inte, när jag är på mitt allra mest nostalgiska humör, de har slängt upp en gul, randig fisk på hylla mitt framför näsan på mig. Det var bara att gå ut därifrån.



Väl utanför får däremot mitt humör sig ett lyft. Över vägen kommer världens sötaste lilla gubbe vankandes (han blev nästan överkörd av en vespa) och mummlar för sig själv när han passerar mig.

Vi satte oss och chillade ett tag framför Pallazzo Pitti, som ligger mitt emot vår skola. Vi hadde slutat lite tidigare från kostymhistorian, så vi hadde tid att döda innan Ditte behövde vara på workshopen.


Här har vi underverket. Ladies and gentlemen: Accademia Italiana.

Vi bestämde att sakta dra oss iväg och bara kolla runt lite. Behövde som inte stressa alls.

Vi tog och turistade lite, mest bara på vägen till workshopen och små gränder som såg intressanta ut.

Ponte Vecchio.


Gatorna är kantade med försäljare av alla dess slag.


Mycket grafitti också, många roliga shabloner.

Klassiska turistbilder blev ett måste.


När vi då gått våra skilda vägar bar det av, för mig, till Coop. Eftersom jag slutade tidigare än Ditte, så låg ansvaret för dagens middag på mig.
Ditte hadde bett om något snacks till kvällen och när jag frågade vad hon ville ha blev svaret "Surprise me!", så, när jag är på väg mot kassan inne på coop och funderar på vad hon kan tänkas vilja ha, så står det där framför mig. Kinderägg! Självklart!
Det är hon värd efter en sådan dag. Hon börjar 10.00 och är inte hemma från skolan förns 18.00 (kom då också ihåg att ingen rast är längre än 15 min och man har oftast bara en per lektion).
Hon blev i alla fall jätteglad! Och tro om vi satt och mysde efter det att vi hadde ätit oss mätta, fixat varsin stor kopp kaffe och satt och smaskade på chokladen (som självklart doppades i kaffet ^-^).
Sen hadde vi lite roligt åt överraskningarna som finns i äggen. Ditte fick Jockermobilen och jag fick mig ett alldeles eget rymdskepp.
Vi spelade kort, tecknade, drack kaffe, surrade och bara mådde gott tills det att klockan blev ungefär 01.00. Då sa vi våra god natt och kröp ihop i våra sängar.

Inga kommentarer: