söndag 27 september 2009

History of costume. Jag älskar den här kursen!

Vi har en av de mest förrvirade lärare någonsin! Men rolig är hon.

Man vet aldrig hur en lektion med henne kommer att se ut. Lika spännande varje gång. Denna lektion började (precis som förra gången) med att eleverna får sitta och vänta på läraren, som då är försenad.
Däremot en förbättring i hennes hanterande av datorn, jämfört med förra då det tog henne en kvart att bara få igång den. Den här gången fick hon till och med powerpoint presentationen att fungera som den skulle. Framsteg. ^-^

Temat vi gick in på denna gången var egypten. Det vär väldigt intressant, visst, men det handlade inte så mycket om kläderna utan det var mer som en vanlig historielektion. mycket bilder, inte så organiserat och sen blir det mycket dötid då hon tar det fört på engelska och sedan igen på Italienska. Men det är kul att lyssna på, men lär sig att identifiera olika tekniska termer på Italienska också.

Hon gick i alla fall igenom perioderna i egypten, nämde lite små detaljer i deras kostymer, vad som tillhörde vilket samhällskickt och vilka färger och material som var populärast att använda.

Sen blev det rast och efter det så var det dags för oss att visa upp våra arbeten. Hon gick efter raderna och tittade på allas, en efter en, och visade upp för resten av klassen. Jag måste erkänna att jag blev nervös när jag såg hur de andra hadde löst det. Det var inga små saker inte! Å färggranna så det förslår.

Jag hadde bara mina teckningar, och de venusfigurer jag inspirerats av, uppklistrade på ett A3-papper. Allt i gråskala.

Så, när turen kom till mig, då var jag mer än måttligt nervös. Men, kunde inte göra mycket annat än att visa henne. Hennes reaktion var INTE vad jag hadde väntat mig. Verkligen inte.

Hon tog mitt papper, tittade på det, och bara storlog och började stampa i golvet. Jag fattade först ingenting. Jag trodde hon skulle slakta mig... Men tydligen var hon väldigt imponerad istället.

Hon gick längst fram i salen och visade upp mina teckningar och berömde mig verkligen jättemycket, för hur jag hadde ritat upp dem. Hon tyckte att jag hadde lyckats förmedla formen på kläderna på ett väldigt bra sätt. Hon tog upp någon annans och jämförde med. Jag blev nästan lite generad, men glad. För att inte nämna lättad.

Sen, när hon gått igenom allas, då var lektionen slut och vi fick gå hem. Jag och Ditte gick först på Manzani, Ditte behövde en ny pärm och fler plastfickor. Sen började vi dra oss vidare. Jag skulle hem och Ditte skulle till sin nästa lektion.

Jag svängde förbi Il Centro på vägen och köpte lite småsaker till maten. Väl hemma satte jag mig framför datorn och chillade lite grann. Surrade på skype ett tag, medans jag började fixa med maten. Ditte kom hem och vi käkade och bar njöt av att det äntligen var helg. Vi var verkligen helt slut bägge två.

Tog det väldigt lugnt hela kvällen, jag tror fan inte vi vaknade till förän vid typ nio-halv tio. Vi gick igenom Italienskan och satte oss sedan att teckna. Lugnt och skönt. Vi spelade en del kort också. ^-^

Sen var det slut för vår del.

Inga kommentarer: