måndag 7 september 2009

Florens första dag

Ok. Så jag hadde alltså landat och tagit mig till skolan. Det var 29+ och solen sken som den inte gjort sen början av sommaren.

Orienteringen på skolan hadde redan börjat när jag landade så det var bara att glömma att åka till lägenheten först. Nej, direkt till skolan bar det av.
Så, med packning och allt, och sådär underbart fräsch som man känner sig efter en väldigt lång resa, kliver jag in på receptionen på Accademia Italiana och frågar vart jag ska någonstans.

Jag blir hänvisad till översta våningen där jag möts upp av en kvinna, vid namn Iris, som då har blivit informerad om att jag har anlänt och väntar utanför hissen för att visa in mig i hörsalen där orienteringen är i full gång.

Jag klampar in utan att riktigt tänka mig för (jag var som inte så himla pigg direkt) och får med ens allas blickar på mig. En annan kvinna kommer in, detta är då Barbara. Hon hälsar, ger mig en väska med skolans logga på och pekar, längst fram i salen, ska det tydligen finnas det plats. Fortfarande betraktas jag nyfiket av resterande elever i salen. Inte för att jag orkar engagera mig i det just då, utan jag klampar vidare (tunga ben, som inte riktigt kan uppföra sig) och hittar mig en plats.

Informationen flöder ett tag till, sedan ska vi tydligen bli uppdelade i grupper för att få en rundtur av skolan för att sen mötas igen på bottenplan för lunch. Min grupp gick först och blev sålunda också klar först. Det är här som jag träffar Ditte, som jag då ska dela lägenhet med.
Vi hälsar och går sedan ut och sätter oss ett tag på en terass tillsammans med en annan tjej och njuter av solen medans vi väntar på lunch.

Efter ett tag kommer också sista gruppen och vi går alla ner för att äta. Det serveras olika pastarätter, grönsaksblandningar och pizza. Till detta bjuds det på vatten, läsk eller vin. Alla får ta så mycket de vill. Jag och Ditte tar varsin tallrik och tar för oss av lite olika pasta- och grönsaksrätter, pizzorna skippade vi och hittar någonstans att sätta oss.

Efter lunchen skulle då dagens vistelse på skolan vara över, och jag ville verkligen bara hem, ställa bort väskan och ta en ordentlig dusch. Vi letar reda på Iris för kolla att det är okej att vi drar varpå hon frågar om vi kanske vill ha med oss något av maten hem.

Det fanns mycket mat och alla som ville fick ta vad de ville med sig hem. Även drickat var det fri lejd på. Så jag och Ditte plockar ihop varsin "matlåda" (två ihoptejpade plasttallrikar) och vi tar även med oss en vinflaska och sen, äntligen, bär det av hemåt.

Det tar ca: 20 min från skolan till vår lägenhet, som då ligger på andra våningen. Gissa om jag var slut när jag väl stängde dörren till lägenheten bakom mig. Kollar mig lite snabbt omkring och kan utan problem konstatera att vi bor HUR mysigt som helst.

Jag tar in min väska till vårat gemensamma sovrum och börjar lite förstrött att packa upp, men ger mig tillslut, ungefär halvvägs, då jag inser att jag faktiskt ritar små stigar på golvet där jag går mellan väska, garderob, skrivbord och säng. Jag svettas så fruktansvärt och även fast jag använder min handduk att torka av mig med jämna mellanrum så går det verkligen inte att stoppa.
Så, glöm packningen och in i duschen med dig, och så blev det. En snabb, kall dusch, lite nya kläder och en kaffekopp i handen och jag började känna mig som en människa igen. SEN kunde jag packa upp klart.

Jag och Ditte tog sedan plats i köket och korkade upp vinflaskan. Vi satt och surrade och drack rätt länge innan vi fick slut. Då bestämmde vi oss för att gå en sväng i närområdet och se oss omkring. Ditte visade lite av det hon kände till och sedan drog vi bara runt ett tag tills det att vi kom fram till en närbutik.
Vi går in och kikar vad som finns i utbudet. Vad vi hittade, gillade vi.^-^


Vi köpte varsin Heineken, Peroni och ett fyrpack folköl. Sen begav vi oss tillbaka till lägenheten och satte oss än en gång i köket och fortsatte där vi slutade.





Vi satt väll ungefär fram till 00.30, sen var det dags att sussa tyckte vi. Vi lade oss i våra sängar och slocknade på en gång. Det var min första dag i Florens. Finns inget att klaga på.
^-^

Inga kommentarer: