tisdag 8 september 2009

Monday Marathon

Måndag morgon var pest och pina. Vi var bägge så FRUKTANSVÄRT trötta, och när jag inte har fått sova ordentligt så kan jag inte äta. Så den planerade frukosten fick bli uppskjuten. Det blev vatten, juice och två klukar kaffe för mig. Yogurten och persikan lade jag i väskan och tog med till skolan istället.

På schemat stod det att dagen skulle inledas med ett test i Italienska, både skriftligt och oralt. Detta test visade sig bestå av att, man kom till skolan, de frågade om man läst Italienska innan (det hadde ju då varken Ditte eller jag) och så delades man upp mellan två rum ebroende på om man svarade ja eller nej.

Sen satt man där medans en av lärarna gick runt med ett papper, frågade vad man hette, vart man kom ifrån och om man läst några andra språk. När man svarat, fick man gå därifrån. Det var vårt första "Italienska prov". Kändes SÅ nödvändigt (eller inte).

Sen var det paus en stund och senare samlades vi i en hörsal och fick lite mer info från Barbara och sen skulle det komma några och informera om att resa i om utanför Italien. Det kändes i alla fall som något relevant för mig. Jag ville ju veta hur man tar sig till Venedig och trodde det var sånt vi skulle informesras om.

Det var INTE. De som kom var en organisation som heter Florens4fun. De har ett sammarbete med skola och arrangerar olika utflykter i och utanför Italien (detta är då mest för de som inte är européer). Då blev jag så FRUKTANSVÄRT less, för att inte nämna irriterad. Jag kände bara att "jag kunde ha sovit i alla fall ett par timmar till, istället för att sitta här!".

Sen fick vi i alla fall gå hem. Lunch och sen skulle vi samlas igen vid Accademias workshop, som då ligger på andra sidan floden, ca 10 min från där vi bor. Vi stannade på snabbköpet och köpte med oss mat och även lite hushållsartiklar (skurgrejer, toapapper å dyl.)

Väl hemma, första hemalgade målet mat i Florens. ^-^


Sedan tog vi och slappade ett tag, låg på sängen och tog det lugnt tills det att det var dags att gå.



Så, första stopp: A.I.s workshop. Det är där allt praktiskt kommer att äga rum.





Det är sånt här jag ska lära mig att göra under tiden här.

Som avslutning på rundturen visade de oss takterasserna och utsikten därifrån.




Sen gick vi ner igen och fick vänta en stund innan det var dags för rundturen av stan.




Sen begev vi oss iväg. Två och en halv timmes vandring runt staden. Den är fruktansvärt vacker.

Kö till den populäraste glassbaren i stan.



Det var så kul att gå och kolla på allt som fanns. Fast fruktansvärt frustrerande eftersom jag inte har några pengar att spendera.




Vi blev visade till tåg/bussstationen vilket gjorde mig glad. Nu vet jag vart jag ska när det blir dags att dra sig mot Venedig.




Efter det gick jag och Ditte hem. Vi var helt slutkörda och dagen spenderades i lägenheten, kortspelandes. Runt elva somnade vi gott i våra sängar.

1 kommentar:

The den sa...

Modigt att åka iväg själv till Italien sådär. Hoppas du får det roligt. Var kommer Ditte ifrån?