torsdag 24 september 2009

Gelato e Venus

Lite taskig start på dagen. Vaknade sent, Ditte hadde knappt kunnat sova alls och vi missade frukosten.

Vi satt i köket och bara försökte vakna till och när jag kollade på klockan så var den 11.55 och vi ska gå vid 12.00. Så det var bara att klä på sig, skvätta lite vatten i ansiktet och sen bar det iväg.

Ingen av oss var särskilt upplaggda för skolan idag. Italienska lektionen gick si å så. Tack och lov så blev den kort idag. Än en gång ville vår lärare ta med oss ut, för att testa våra färdigheter.





Hon längst till höger är vår Italienska lärare, de två i mitten, också lärare och längst till vänster, elev (fast hon går inte i vår klass).




Genom stadens gator ledde hon oss och som vanligt måste jag stanna vid var och varannan gata för att ta bilder eller bara beundra utsikt/arkitektur/konstverk.

Ett stort torn vi gick förbi. Det var lite roligt för jag såg namnet och kom ihåg att jag sett det på någon sån 'sights to see in Florens' lista, men det låg vekligen inklämt på en smal gata i någon liten gränd. INte så som man är van att se monument och dyl.


Det till höger är ena väggen av tornet och till vänster har vi bostäder. Som sagt, väldigt trånga gator på vissa ställen.




Sen var vi då framme vi den nya Gelaterian som vi skulle besöka.



Än en gång ville hon att vi skulle använda vad vi lärt oss för att kunna beställa.




Lite snopet för henne då att gelateristen visade sig vara svenska. ^-^ Lite taskigt för amerikanerna i klassen, men men, sånt får man ta.



Jag tog en kula hallon och en citron. Det var verklien sjukt gott, även om citronen verkligen var SUR.

En väldigt fin form fick den också. ^-^


På vägen tillbaka sticker den här mannen? ut hackan och bönar om att bli fotad, och inte är jag sämre än att jag gör honom till lags. ^-^

Tillbaka på skolan var det då dags för Disegno Dal Vero igen. Denna gången var mycket bättre, och jag var mycket gladare än förra gången. Jag misstänker att det hadde något att göra med att jag nog var liite sockerstinn efter den där glassen.
När vi kom in i lektionssalen så var det redan uppritat två figurer på tavlan. Det visade sig att det var dessa vi skulle arbeta med denna gången, men utan att följa hur vår lärare gjorde.
Vi fick titta på hur hennes såg ut och sedan, med vad vi lärt oss om kroppens uppbyggnad försöka göra likadant. Det var faktiskt riktigt, riktigt kul.
Vi fick även lite hjälp av ett papper med bilder på poserna, fast med en riktig människa. Detta blir bara bättre och bättre.

Hemma, efter mat och kaffe var det dags att ta sig an läxan till kostymhistorian imorgon. Vi skulle välja ut två venusfigurer och sedan skapa två outfits per figur. Det enda kravet var att en av figurerna var hon den Willendorf.
Så, så här ser två modeskisser, inspirerade av venus från Willendorf a lá Camilla Westin ut.
Den andra figuren jag valde kom jag inte ihåg vad hon hette, men lite roligt blev det i alla fall och jag måste säga att jag är ganska så nöjd med min första montering. I did good. ^-^

Nu är klockan snart halv ett, Ditte sover redan och det är dags för mig att följa efter.
Så, tack och hej från Florens för denna gång, hoppas ni kommer igen inom en snar framtid. ^-^

Inga kommentarer: