söndag 13 september 2009

Disegno Dal Vero

Dagen inleddes, så som de oftast kommer att göra, med italienska i två timmar. Den här gången täcktes nummer, dagar, månader och särklida uttal av specifika stavelser. Det är fortfarande så SJUKT kul och man vill bara lära sig mer och mer.

Sen ca:20 min paus och sedan var det dags för den kurs jag och Ditte varit mest nyfikna på: Disegno Dal Vero. Den engelska översättningen är Life Drawing och vi var inte helt säkra på vad detta skulle innebära. Jag säger bara en sak: Än så länge är det här helt klart min favoritkurs (vi har fortfarande två kurser som inte har börjat än, därav vet jag inte vad de kommer att innehålla).

Vi började med lite lätt introduktion, sen var det bara att sätta igång. Läraren delade ut två vanliga vita blad och ett där hon ritat upp åtta linjer. Hon ritade upp dessa linjer på tavlan samtidigt som vi kopierade över till det vita.

Sen en efter en ritade hon upp kvinnliga kroppar med hjälp av dessa linjer. Fram, bak, profil och 3/4 och det var bara för oss att hänga med. Om och om igen ritade vi upp dessa former, gick fram där hon satt och kollade igenom hur det gick för oss, fick lite tips och hjälp att få det att se mer levande ut och sen tillbaka och försöka igen. I tre timmar håller vi på så, tills det att skolan är över för dagen.

Whiteboarden.


Mina egna försök.





Seriöst, kolla hur det ser ut i våra lektionsalar, helt sinnesjukt vackert. Iris sa första dagen, under rundturen av skolan att vi inte fick rita på väggarna för då kunde vi få "the commite of preservation of art" efter oss.


Både jag och Ditte går därifrån helt hänförda, vi jämförde våra första försök med hur det såg ut när vi lämnade salen, och det är verkligen helt otroligt resultat.
Vi fick hemläxa att vi skulle rita upp (igen) dessa former, tre gånger per vy, alltså 12 skisser allt som allt, till nästa gång (Torsdag).
Vi kommer verkligen att hålla ett högt tempo i den här kursen, de första sex veckorna kommer vi verkligen gå igenom ALLT som har med att teckna kvinnor att göra. De nästa åtta kommer att dedikeras män. Det här kommer bli SÅ KUL.

1 kommentar:

Mamma sa...

Går det överhuvudtaget att rita på så vackra väggar? Man förstår inte dem som vill. Härligt att du har kul..och bra blir det.. kram