söndag 6 september 2009

Från Ö-vik till Florens: Så gick det till

Då har man än en gång spenderat ett av dygnen i sitt liv på att resa.



klockan 14.30, fredag den 4 september hoppade jag in i pappas cheva, och så bar det iväg.

Första stop, Umeå flyplats. Mamma stannade hemma, hon orkade inte säga hej då på flyplatsen, och inte jag heller för en delen. Gråten satte sig i halsen när jag sa farväl till pappa och klev på planet. Några tårar undanslapp när jag tog plats men sen sammlade jag mig igen och blev lugn.



Planet var trevligt och rymligt, tresittsigt på bägge sidor av gången. Jag hade fönsterplats. Det bjöds på mat. Couscous, sallad och kyckling på spett. Det var gott även om jag inte åt så mycket, var inte så hungrig. Även kaffe på maten serverades, det slank ner betydligt lättare, fick även med mig ett minirussinpaket i väskan ^-^.

Efter skräpet hade plockats undan så delades det ut våta varma handdukar som man fick torka av sig med. Stora pluspoäng.


Planet landade i Bromma och jag klev av för att vänta på nästa. Jag gick för att kolla hur långt mitt bagage skulle resa och om jag skulle behöva checka in det igen någonstans.
Hade frågat i Umeå, hon sa att hon hade checkat det hela vägen men att jag nog borde fråga i Bromma i alla fall för att vara säker, så det inte lämnades av i Bryssel.
Gick först ut och tog en cigg och köpte mig en drickyogurt och ringde sedan in mina färväl till nära och kära. Tiden gick snabbt och innan jag visste ordet av var det dags att borda planet.


Flyget till Bryssel tog ca: två timmar, och även här bjöds det på mat. Det var ungefär samma som på första planet, fast ris istället för couscous och lite mer blandade grönsaker. Sedan ännu en kopp kaffe. Sen började jag bli trött så jag halvsov resten av resan.

När jag klivit av planet i Bryssel blev jag nervös för om bagaget skulle skickas vidare eller inte, så jag var tvungen att gå ut från avgångshallen för att kunna kolla. Mitt Bagage kom inte ut på bandet, då blev jag lugn igen och efter det att jag hittat till insläppet till avgångshallen frågade jag om jag kunde få gå in igen.

Det fick jag inte, insläppet började inte förns 03.30. Så då fick jag vänta i ankomsthallen. Hittade mig en bänk och lade mig för att försöka att sova och ställde larmet på telefonen.

Sov lite till och från tills det att larmet ringde. Klev upp och gick ut och tog en cigg, gick sedan till avgångshallen. Den här gången släpptes jag in. Hittade min gate och en ny bänk, sen var det bara att lägga sig ner igen, planet skulle inte lyfta förns 08.55. Oturligt nog anslöts sig två stycken par med varsin unge. De var så SJUKT jobbiga och bara skrek och hadde sig, och föräldrarna gjorde IGENTING. Blev SÅÅ less, men försökte sova ändå.

TILLSLUT kom i alla fall planet och jag fick äntligen kliva på, det var skönt att veta att det var sista etappen nu. Ville bara vara framme. På planet serverades frukost. Ostbaguette, kaffe och yogurt. Sen knölade jag ihop min poncho och använde den som kudde medans jag såg ut genom fönstret och halvsov. Vi flög över alperna och det var lite moln så man såg väldigt bra. Det var sjukt vackert.

Tillslut landade jag då i Florens och gick för att hämta mitt bagage, men hur länge jag än stod och där kom aldrig min väska. Gissa om jag fick panik. Alla mina viktiga papper låg i den väskan. Utan den visste jag inte ens vart jag skulle, jag hade ingen address utan den.

Hittade lost & found och frågade om de hade min väska (vem vet, den kanske skickades före mig), men det hade de inte. Jag var på vippen att börja gråta där jag stod och visste inte alls vad jag skulle ta mig till.

Då såg jag någon som hade varit på planet med mig och jag visste att han skulle ha en enorm röd väska med sig, men det hadde han inte, men han såg helt lugn ut och gick sakta iväg. Magkänslan sa: "Följ den mannen!" Så det gjorde jag. Då visade det sig att jag helt enkelt hade stått vid fel band och ni kan inte förstå min lättnad när jag ser min väska sakta komma glidandes mot mig. Jag jubblade högt (fick några konstiga blickar, men det struntade jag i, var bara för glad) och gick med lätta steg ut från flygplatsen.

Hittade en Taxi-platå och blev invinkad av en chafför. Visade honom pappret med addressen till skolan och sedan bar det av. 25 Euro kostade det, inte farligt alls och jag var framme ganska snabbt. Sen var det bara att trava in på skolan och ansluta mig till mina övriga college-kollegor.

FRAMME. I. FUCKING. FLORENS. GAHHHH!!!!!!!!!!!! :D:D:D:D:D:D

Fett nice. ^-^

1 kommentar:

Pymlan sa...

FETT NAJZ!