onsdag 9 september 2009

Duomo

Tisdag var det bokat att vi skulle samlas på skolan klockan 13.00 och därifrån gå för att besöka en katedral. Duomo. Just denna dag var lite speciell, för just den 8:onde september lades första stenen, för lite drygt 100 år sedan.

Så, då, den 8:onde sep. varje år får man gå in gratis och man får gå runt på uteterassen, det får man inte annars. Så det kändes väldigt speciellt.

Väg dit kantas som vanligt av artisteri.


När vi kom dit var det redan lång kö. Det gjorde oss lite missmodiga, men det visade sig inte vara någon fara, det släpptes in stora grupper åt gången, så det gick ganska fort.



Man börjar vandringen upp för en SJUKT lång, och läskigt smal trappa.

När man kommer upp till toppen möta man av stora sten-män.

Utanför var det varmt och soligt. ^-^

För att inte tala om en sinnessjuk utsikt.
Terassens början var bred och fin, även om jag ändå kände av min höjdrädsla, jag höll mig en bit från kanten.

Tyvärr så var vissa partier inte konstruerade för oss lite mer skrajsna människor. Mantra: "Titta inte ner, titta inte ner, INTE ner..."

Som sagt, vääldigt tajt.

och sen ner för en annan sjukt smal trappa.

DÄÄÄÄÄÄÄR uppe var jag, och jag tog mig runt HELA vägen (det var det inte alla som gjorde). ^-^

Sedan var den officiella dagen över. Jag och Ditte drog oss sakta hemåt för att käka middag och slappa hemma. Vi hade en väldigt trevlig kväll med mycket skratt och gott sällskap. ^-^

Inga kommentarer: